Wanneer prospecten een actie op je website hebben uitgevoerd, of dit nu een aanvraag is voor informatie of een aankoop, belanden ze meestal op een bedankt-pagina. Dit voor hen uitvoerig te bedanken voor de interesse in jouw bedrijf, misschien wat droge order en verzend data maar that’s it. Deze pagina zou gezien moeten worden als de uitgang van onze winkel. Gebruik deze dan ook ten volle en verhoog de kans op terugkerende klanten.

Veel bedrijven gebruiken de bedankt-pagina te weinig terwijl je hier een schat aan informatie kan verzamelen. In dit artikel gaan we dieper in op 3 best practices die iedereen kan toepassen om de klanten retentie te verhogen door het slimmer en beter gebruik van je bedankt-pagina.

Maak gebruik van de “Voet tussen de deur”-techniek

Een websitebezoeker heeft zich bij jouw webshop ingeschreven voor de nieuwsbrief (yay!) en landt daarna op jouw bedankt-pagina. Je hebt de prospect al zo ver gekregen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, nu is het dé ideale moment om er voor te zorgen dat ze ook nog effectief iets kopen bij jou. Geef ze daarom een unieke korting of een gratis extra goodie bij hun eerste bestelling.

Deze techniek is gebaseerd op principe dat als iemand toestemt met het uitvoeren van een kleine taak, ze ook makkelijker overtuigd zijn om een grotere taak bij jou uit te voeren.

Dit kan je ook omdraaien door op een bedankt-pagina na een aankoop (grote taak), snel even te vragen om een review achter te laten of een korte survey uit te voeren (kleinere taak). Prospecten zullen hier makkelijk in toestemmen om deze kleinere taken uit te voeren.

Laat de klant zich goed voelen achteraf

Het volgende principe gaat over de choice supportive bias, of anders gezegd de post-aankoop rationalisatie. Mensen zijn geneigd om eerdere beslissingen te verdedigen bij zichzelf. Zo ‘hangen’ we negatieve kenmerken bij de optie die we niet kozen en positieve kenmerken bij de optie die we wel hebben gekozen.

Op een bedankt-pagina kan je op dit principe inspelen door de klant zich goed te laten voelen over de beslissing die ze op jouw webshop of website hebben gemaakt. Dit kan je doen door getuigenissen of reviews te tonen of een product video met voordelen van het gekochte product. Genoeg methoden om de beslissing van jouw klant even te bevestigen. Kies diegene die het beste bij jouw bedrijf past.

Leer de klant persoonlijk kennen

Wij, mensen, hebben de neiging om te kiezen voor hetgeen we al kennen en zijn meestal niet zo’n fan van vernieuwing of verandering. Dit steunt op het principe van de status quo bias. Dit zorgt er voor dat we dezelfde beslissingen maken en in een bepaalde routine terecht komen.

Wanneer een klant op een bedankt-pagina komt, kan je gebruik maken van deze psychologische trigger om de klant beter te leren kennen. Vraag om extra gegevens, die voor jouw bedrijf relevant kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld een geboortedatum of interesse in andere producten of diensten. Herinner de klant in dit proces er ook aan wat ze kunnen winnen door voor jouw bedrijf te blijven kiezen (kortingen en promoties, exclusieve deals, etc.) en wat ze kunnen verliezen als ze dit niet doen.

Zo kan je verdere communicatie personaliseren en relevant maken wat de algemene klantervaring verbetert en deze klant allicht nog eens laat terugkomen bij jouw.